Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

Bildkälla:Shutterstock

Mjölkallergi och laktosintolerans

Mejeriprodukter kan ställa till med olika typer av problem för den som har allergi, är laktosintolerant eller har andra typer av överkänslighet. Symtomen kan variera liksom orsakerna bakom besvären. Skilj de två vanligaste problemen åt:

• Vid allergi mot mjölkprotein ska samtliga mejeriprodukter och livsmedel som innehåller mejeriprodukter utgå.

• Vid laktosintolerans, behöver mer eller mindre laktos (mjölksocker) uteslutas.

 

Mjölkproteinallergi

Vid en mjölkproteinallergi reagerar immunförsvaret mot det mjölkprotein som finns i alla mejeriprodukter. Därför ska alla livsmedel som kan innehålla mjölk eller andra mejeriprodukter uteslutas.

Varierande symtom
Symtomen varierar mellan allt från lindriga eksem till allvarliga symtom från exempelvis andningsvägar. Var mycket uppmärksam om personen får allvarliga symtom. Läs ingredienslistor noggrant och förvissa dig om att du förstår vad maten innehåller den allergiske inte får i sig fel mat.

Växer ofta bort inom ett par år
Mjölkproteinallergi är vanligast hos små barn och växer ofta bort innan barnet är 2-3 år. Men det kan uppkomma och försvinna när som helst i livet. I de fall det inte växer bort är det vanligt att personen är allergisk mot flera livsmedel.
Om en mjölkallergi håller på att växta bort och ger mindre besvär i form av till exempel obetydliga eksem, kan ibland sjukvården lätta lite på dieten. Rådgör alltid först med sjukvården.

Gott om växtbaserade alternativ till mejeri
När du handlar och lagar mat vid mjölkproteinallergi så utgå helst från rena (oblandade) råvaror. Läs ingredienserna på alla livsmedel och förvissa dig om att ingen mjölk, ost eller annan mjölkinnehållande ingrediens ingår. Mjölk har högt näringsvärde, bra egenskaper och är förhållandevis billigt och ingår därför i många olika hel- och halvfabrikat. Se upp med alla hel- och halvfabrikat, kryddor och godis med mera.

I matlagningen ska smör och margarin bytas ut mot olja eller mjölkfritt margarin. Mejeriprodukter kan bytas ut mot växtbaserade mjölk-, grädd- eller ostliknande produkter. Använd gärna produkter som är berikade med vitamin D och kalcium som du använder dem ofta.

 

Laktosintolerans

Laktos (mjölksocker) är en dubbel sockerart som finns naturligt i mjölk. Energin från mjölksockret kan inte tas upp från tunntarmen om den inte är delad i enkla sockerarter. Vid laktosintolerans har tarmen nedsatt förmåga att bryta ner laktos i enkla sockerarter. Mängden av det enzym (laktas) som spjälkar (delar) mjölksockret i mindre delar kan försvinna delvis eller helt. Därför är olika individer olika känsliga för att äta och dricka mat med laktos.

Om mjölksockret förblir intakt transporteras det ner till tjocktarmen och kan där blir energi för tjocktarmens bakterier. Blir det för mycket laktos kan det orsaka tarmproblem, mindre eller större. Små mängder laktos som kommer ner till tjocktarmens bakterier kan ibland bakterierna i tjocktarmen ta hand om utan att det ger oss besvärande symtom. Det beror bland annat på vilka bakterier som finns i tarmen.

Låt sjukvården ställa diagnosen

Laktosintolerans är mycket ovanligt hos spädbarn och småbarn. Bröstmjölken innehåller laktos och medfödd laktosintolerans är mycket ovanligt. Däremot är det ganska vanligt att laktosintolerans uppträder med stigande ålder, speciellt för människor som inte har sina genetiska rötter i norra Europa. Laktosintolerans kan också vara ”förvärvad”, t ex efter en kraftig mag- eller tarmåkomma eller vid obehandlade tarmsjukdomar.

Vid tarmskada, som till exempel vid obehandlad celiaki (glutenintolerans), är symtom som laktosintolerans vanligt. Låt därför sjukvården ställa diagnos så du inte missar den bakomliggande orsaken till laktosintoleransen. Om en person utesluter laktos och känner sig lite bättre, finns risk att celiakin aldrig upptäcks.
Det kan också vara andra kolhydrater eller fiber som ställer till problem, och inte laktos.
Ibland återkommer förmågan att bryta ner laktos hos en person med celiaki efter att de fått sin diagnos, ätit glutenfritt och tunntarmen läkt. Enzymet lakas (som spjälkar laktos i mindre bitar) bildas normalt i samma område i tunntarmen som blir skadad av gluten vid celiaki.

Symtom från mage och tarm
Symtomen vid intag av för mycket laktos kommer främst från mage och tarm i form av gaser, körningar och diarré (samt ibland förstoppning). Det kan vara obehagligt och jobbigt, men är egentligen inte farligt.
I Sverige är 4–10 % laktosintoleranta. Hur mycket mjölksocker och mejeriprodukter som en laktosintolerant person tål, kan variera mellan olika individer och mellan olika typer av måltider. En del tål lite laktos i samband med en måltid, men har svårt att klara mjölk och laktosinnehållande livsmedel på fastande (tom) mage.

Laktosfria produkter eller reducerad mängd

Det finns många olika laktosfria mejeriprodukter som kan användas istället för ordinarie produkter. Vanligen är dessa produkter dyrare än de som innehåller laktos.
Ibland kan det vara tillräckligt att bara minska mängden av de vanliga mjölkprodukterna. Hårdost är alltid laktosfri. Smör och margariner innehåller bara lite laktos och ger sällan symtom.

Många tål yoghurt, fil och andra syrade produkter bättre än vanlig mjölk. I de syrade produkterna har mjölksyrabakterier brutit ner en del av mjölksockret och omvandlat dessa till mjölksyra, varför produkterna innehåller mindre mjölksocker. Samtidigt har produkterna blivit lite syrliga vilket bidrar till en lite långsammare magsäckstömning.
Grädde innehåller mindre mängd laktos än mjölk per deciliter. Om vi i en sås, istället för att använda mjölk, använder en mindre mängd grädde plus vatten, kan vi sänka mängden laktos utan att använda de laktosfria produkterna. Det kan fungera bra för de som tål lite laktos.

Det finns många olika vegetariska produkter som kan användas på samma sätt som mjölk, yoghurt, fil, grädde, glass och färskost. Dessa brukar fungera utmärkt och kan vara ett alternativ till de laktosfria mejeriprodukterna. Använd gärna produkter som är berikade med vitamin D och kalcium som du använder dem ofta.

Enzympreparat

Det finns droppar, tabletter eller kapslar som innehåller enzymet laktas. Laktas bryter ner laktos (mjölksocker) och kan mildra symtomen. Att använda enzympreparat i samband med måltiden kan underlätta när mängden laktos i måltiden ar okänd, som till exempel vid måltider utanför hemmet. Produkterna fungerar olika bra for olika individer, sa prova gärna hemma först.

Cecilia Sassa Corin, Matkonsult Hushållningssällskapet, april 2018

 

Stolta samarbetspartners Hungrig.nu drivs av Hushållningssällskapet och våra
samarbetspartners bidrar till utvecklingen av hungrig.nu