Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

Potatis -ett riktigt bra val

Först och främst äter vi potatis för att den är god, omtyckt och kan varieras på många olika sätt. Kokt, gratäng, bakad, sallad, mos, raggmunkar, ugnsrostad, kronans kaka, stuvad…. och frasiga rårakor. Mums! Här listar vi fler anledningar!

  1. Mättar bäst

Potatis toppar listan på mättnadsindex (= hur mycket maten mättar per kalori) Kokt potatis är det livsmedel som mättar mest per kalori och har dessutom lägst antal kalorier per portion. Om potatisen tillagas med mycket fett blir förstås energiinnehållet ett annat.

  1. Färre kalorier än pasta

En portion kokt potatis har färre gram kolhydrater och färre kalorier än till exempel en portion pasta. Därför höjer potatis inte blodsockret lika mycket som en portion lägre om potatisen äts i en måltid. Ät gärna potatis i en komplett måltid tillsammans med grova grönsaker, något proteinrikt och lite fett så blir blodsockerhöjningen långsammare än om du bara äter potatis. Kall potatis innehåller resistens stärkelse och sänker därför blodsockret långsammare än om du äter nykokt, varm potatis.

  1. Bra för mage och tarm

Potatis innehåller fiber som är bra för tarmarna och magen. Kokt kall potatis innehåller också resistent stärkelse som bidrar till bra bakterieflora. Potatis är lättsmält och många tycker att potatisen ligger snällt i magen.

  1. Antioxidanter, mineraler, vitaminer

Potatis innehåller mycket av mineralerna kalium och magnesium som hjälper till att hålla blodtrycket på normal nivå. Allra bäst effekt har potatisen om den ångkokas eller kokas i osaltat vatten.  Vår kära knöl innehåller intressanta antioxidanter samt vitamin B och C. Mycket av dessa värdefulla ämnen sitter i skalet så använd gärna det! Och det är inte nog med det, den innehåller bra protein också.

  1. Klimatsmart

Potatis är resurseffektiv att odla och ingår i en varierad och bra växtföljd. Det är klimatsmart och resurssnålt att odla potatis. Du mättar många på en liten yta och du påverkar nästan inte klimatet alls. Om du i högre grad låter bli att skala potatis tar du ännu bättre tillvara på resurserna. Skalet kan sitta kvar i många maträtter, det ger både smak och antioxidanter (men skala potatis till barn under 1 år).

  1. Närproducerad

Potatis kan odlas i hela Sverige med gott resultat. Den är när- eller lokalodlad och finns att tillgå hela året om. Många hobbyodlare odlar sin egen potatis i trädgården, så närproducerat det kan bli.

  1. Sort- och säsongsvariation

Det finns många olika sorters potatis med olika smaker, färger och egenskaper som passar till olika maträtter. Vi får också variation under årets säsonger genom primör-, färsk- och sommarpotatis samt den mer lagringståliga vinterpotatisen. Upptäck potatisen mångfald genom att ordna en potatisprovning.

  1. Tradition och förnyelse

Den svenska matkulturen innehåller en mängd rätter baserade på vår älskade knöl – till sill, i Jansons frestelse, potatismos till korv, palt, i raggmunkar och mycket mer. Potatisen kan också användas i bakning av både bröd och kaffebröd där den bidrar med saftighet. Få livsmedel är lika självklara i svensk mattradition som potatis; till vardag och helg, högtider och fester.
Med inspiration av andra kulturers maträtter, olika kryddor och nya tillagningssätt sätter bara fantasin begränsningar för mångfalden.

  1. Prisvärd och lätt att ha hemma

Potatis är prisvärd och särskilt vinterpotatis har lång hållbarhet när den förvaras svalt och mörk. Med potatis hemma går det alltid att laga något enkelt och omtyckt som t ex rårakor, bakad potatis eller en god potatissoppa. Den finns i ”alla” butiker och nästan alltid finns det minst ett ekologiskt alternativ.

PS! Du vet väl att kokt potatis blir allra godast om du kokar den med precision och mäter kärntemperaturen med termometer. Färsk potatis är klar vid ca 94°C och vinterpotatis vid ca 96°C!

Tidningen Råd och Rön listade i aug 2017 sju anledningar att äta potatis som gav inspiration till den här texten. Listan är sedan kompletterad och omarbetad.

Cecilia Sassa Corin, matkonsult, Hushållningssällskapet

 

Fler anledningar:

Potatis- och palsternackssoppa med frästa kantareller

Kidnneybönsbiffar med feferoni

Potatisgratäng med vild höstsmak

Quesadillas med potatis- och ostfyllning

Fler receptförslag hittar du i vår receptbank: http://www.hungrig.nu/?p=12791&m=4253

Källa: Råd och Röd samt tillägg av Cecilia Sassa Corin, matkonsult, Hushållningssällskapet

Stolta samarbetspartners Hungrig.nu drivs av Hushållningssällskapet och våra
samarbetspartners bidrar till utvecklingen av hungrig.nu